21.04.2016 16:10

DETTE MED Å STRESSE MINDRE



Dette med å stresse mindre har vært en stor utfordring den siste tiden. Som mange vet, så har jeg IBS - og min IBS er veldig stressrelatert, om jeg kan si det sånn. Stress utløser en reaksjon i magen, og jeg får store problemer. Jeg hadde begynt å få det bedre og litt lettere da min far gikk bort for 2 uker siden, så nå kan vi vell si at jeg er tilbake til start. Men de siste dagene har jeg begynt å notere ned litt punkter som skal hjelpe meg på veien mot en mer stressfri hverdag og jeg tenkte å dele tipsene med dere. Dette er punkter man kan ta i bruk uansett grunn til stress. Det finnes både positiv og negativ stress - men det er jo den negative stressen som er den ødeleggende faktoren i hverdagen.. 

IKKE TA ALT SÅ PERSONLIG
Dette må jeg begynne å bli bedre på selv. Ta heller å distansere deg, og se ting fra utsiden. Alt trenger ikke å være personlig rettet. 

GI LITT MER FAEN
Per Fugelli sa en gang at vi må lære oss å gi litt mer faen, og det tror jeg han absolutt har rett i. Jeg merker selv at jeg til tider bryr meg altfor mye - om alt. Om andre sine meninger om meg, hva andre mener jeg bør gjøre o.l.. Gir man litt mer f i alt dette, så tror jeg mye av hverdagens mas og has slipper taket også. 


OMGI DEG MED POSITIVE MENNESKER
Dette er jo selvfølgelig viktig uansett stress eller ikke. Men positive mennesker og mennesker man er glad i gir oss en økt trygghet på at man er god nok. De viser glede i samvær med deg, og det skaper en stressfri atmosfære. Med gode relasjoner, støtte og trygghet blir du mer robust og tåler mer også! 

SPIS SUNT OG REGELMESSIG
Å spise sunt hjelper på fordøyelsen og energinivået. Har man dårlig fordøyelse og lite energi, vil kroppen kjennes tung og sliten. Stress vil sette seg lettere i magen dersom kroppen er utmattet fra før av. 

VÆR I AKTIVITET
Yoga har vært en god terapi for meg. Da forsvinner jeg litt inn i min egen verden og jeg kan slappe helt av. Noen finner ro i andre aktiviteter, noe som er veldig bra. Vi trenger å ha en ting som roer kroppen og ikke minst sinnet ned - spesielt i hverdagen. Det hjelper ikke å bare sitte i sofaen. Det er faktisk slik at de kjemiske stoffene som produseres gjennom regelmessig trening, demper angst og øker selvtillitt og livsglede. Ta deg gjerne en frisk tur ute i naturen, det er deilig for hodet det! Gratis er det også. 

SNAKK MED EN PROFESJONELL
Det er mange som føler de må få litt hjelp på veien - og det er helt normalt. Selv er jeg inne på tanken om å snakke med en profesjonell, rett og slett for å få litt starthjelp på veien til en lettere hverdagen. Spesielt nå som jeg er rammet av sorg i tillegg. Hjelp kan man få - så det er bare valget om å ta hjelpen eller ikke som står foran oss. 

SOV GODT
Å få sove godt er definitivt viktig - generelt i livet. Det er definitivt lettere å håndtere stress og motgang dersom man er uthvilt. 

KOBLE AV
Logg av alt som heter sosiale medier og internett for en stund. Skru gjerne av telefonen også. Da slipper du å stresse med å sjekke alt av medier hele tiden. Man trenger faktisk ikke å være "på" 24/7 heller. 

8 kommentarer på "DETTE MED Å STRESSE MINDRE"

Maria Jansen

21.04.2016 kl.22:21

Veldig mange flotte tips her som jeg skal ta med meg videre! Merker selv på magen min når stresset slår inn, det er virkelig ikke noe kjekt! Tusen takk for alle de gode tipsene :)

Jeg kondolerer veldig, veldig mye for at din far har gått bort! Jeg håper det går bra med deg og familien din til tross for situasjonen! Sender deg mange gode tanker og klemmer!

Charlotte Tunes

26.04.2016 kl.21:42

Maria Jansen: Nei, det er absolutt ikke kjekt! Det er så vondt :-/ Håper det blir litt lettere fremover for magen din <3 Tuuusen takk. Det værste er over, så jeg er noen kilo lettere i det minste. Tøft er det jo, men med tiden vil det bli bedre <3 Stor klem!!

Linda

22.04.2016 kl.12:35

takk for nydelige tips!! <3 Jeg sliter selv med IBS og litt andre problemer.. Har begynt hos en pyskolog nå og var dødsnervøs før første møtet siden jeg ikke har følt meg komfortabel med det jeg har prøvd tidligere.. Men jeg anbefaler deg en psykolog.. De har den største kunnskapen, de setter ikke masse diagnoser uten grundig undersøkelser og lar deg få snakke.. Jeg har vært heldig med min, så kommer til å fortsette der :) Noe av det første hun fortalte meg at hun trodde var noe av mitt problem var at jeg i mange år har undertrykt mine egne følelser... Oog det tror jeg er ganske spot on, og gleder meg faktisk til å høre hva hun har å si neste time..

Det er muligens dette er irrelevant for deg, men tenkte bare å dele det siden du vurderte å oppsøke en profesjonell..

Håper du får det bedre i tiden fremover. Stooor klem <3

Charlotte Tunes

26.04.2016 kl.21:42

Linda: Takk for kjempefin kommentar! Det var snilt av deg å dele med meg - takk! <3 Håper det hjelper deg å gå der videre! Stor klem <3

krist.in

22.04.2016 kl.14:46

så trist å høre om faren din <3 Men gode tips! Jeg gjør altfor mye i hverdagen min, men har ikke kjent på stresset psykisk, men i går fikk jeg en skikkelig fysisk reaksjon og ble skikkelig redd. Så nå skal jeg passe litt på meg selv og få stresset litt ned!

Charlotte Tunes

26.04.2016 kl.21:40

krist.in: <3 Ja, det er viktig å ta vare på en selv. Det er ikke bare psyken stress kan gjøre noe med - kroppen blir sliten også. Ta vare på deg selv <3

Kreativlykke.blogg.no

24.04.2016 kl.11:41

Så fint innlegg! Er ny leser av bloggen din, og liker veldig godt kombinasjonen av fine bilder og personlige tekster😊

Charlotte Tunes

26.04.2016 kl.21:40

Kreativlykke.blogg.no: Åå, tusen takk! Det var hyggelig å høre <3

Skriv en ny kommentar

Charlotte Tunes

Charlotte Tunes

24, Bergen

My name is Charlotte Tunes, and I blog about my love and passion for fashion, interior & happy healthy living. Enjoy! charlottetv@live.no

Follow

Instagram

@charlottetunes

Arkiv

Kategorier

Design av Rina Moe Fosse
hits